Olweus patyčių prevencijos programa
Mokykloje vykdoma OLWEUS patyčių prevencijos programa. Nuo 2008 m. mokykla nuolat yra sertifikuojama Olweus mokykla.
Mūsų tikslas – pasiekti, kad mokiniai galėtų pasakyti – „Mūsų mokykloje nesityčiojama“.
Programa veiksminga ir tvari:
Didžiausias pasiekimas – kad Olweus programa jau tapo mokyklos bendruomenės savastimi. Kontroliuodama patyčių prevenciją, mokyklos bendruomenė geba veikti kaip viena komanda. Mokiniai Olweus apklausose nuolat pastebi, kad mokytojai, klasių vadovai reaguoja į patyčių situacijas, jos yra sprendžiamos. Mokiniai vertina, kad suaugusieji stengiasi sustabdyti patyčias mokykloje, ir patys tampa vis atviresni, išdrįsta pranešti apie patiriamas ar stebimas patyčių situacijas. Vis daugiau mokinių nelieka abejingi, kai pastebi patyčių atvejus ir žino kaip reikia reaguoti.
Mokyklos įsipareigojimai
Kiekvieną rudenį 3–8 klasių mokiniai dalyvauja Olweus programos moksleivių anketinėje apklausoje. Atsižvelgdamas į apklausos rezultatus Koordinacinis komitetas vertina patyčių situaciją mokykloje, amžiaus tarpsnių įtakojamą patyčių atvejų dinamiką, numato veiklos prioritetus. 2022 m. pavasarį Olweus programos kokybės užtikrinimo sistemos auditas įvertino mokyklos veiklą mokyklai suteiktas Olweus mokyklos vardas 2022-2024 m.
ĮSAKYMAS DĖL SERTIFIKUOTŲ OLWEUS VARDO MOKYKLŲ SĄRAŠO PATVIRTINIMO
Olweus programos mokinių apklausa:
Mokykloje vyksta nuolatinė mokinių kaita, todėl pastebimi amžiaus tarpsnių ir kai kurių klasių specifikos nulemti patyčių atvejų procentų svyravimai, tačiau mokykla buvo pasiekusi, kad patyčių atvejų skaičius buvo mažiausias per visą Olweus programos vykdymo laikotarpį. Deja, dėl karantino poveikio vis dar stebime pokyčius: 2021 m. rudens moksleivių patyčių anketinė apklausa, kurioje dalyvavo 97% 3-8 kl. mokinių, fiksuoja patyčių atvejų padidėjimą. Šį pokytį lemia mokinių nuolatinis buvimas klasėse dėl mokinių srautų reguliavimo grįžus iš nuotolinio mokymosi. Nuotolinis mokymasis, bendravimo stoka galėjo paskatinti vaikų psichologinės būsenos pokyčius ir netinkamo elgesio atvejų padidėjimą 3 ir 5 klasėse.
2022 m. rudens moksleivių patyčių anketinė apklausa, kurioje dalyvavo 707 mokiniai iš 2-8 klasių fiksuoja patyčių atvejų padidėjimą: patyčias patiria 13,4 % mokinių (12 % mergaičių ir 13,4 % berniukų). Didžiausias patyčių atvejų skaičius trečių, ketvirtų ir šeštų klasių grupėje. Tikėtina, kad tai vis dar karantino laikotarpio poveikis, nes tai yra klasės, pradėjusios pirmuosius mokslo metus tuo laikotarpiu. Nuotolinis mokymasis, bendravimo stoka galėjo paskatinti vaikų psichologinės būsenos pokyčius ir lemti patyčių bei netinkamo elgesio atvejų padidėjimą. Daugiausia vyrauja žodinės, virtualios patyčios, išskyrimas iš grupės, melas ir gandai.
Atsižvelgdamas į apklausos rezultatus, mokyklos Olweus programos Koordinacinis komitetas numato mokyklos prioritetus ir OPKUS planą.
2021-22 mokslo metų mokyklos prioritetas – pozityvios emocinės aplinkos, lemiančios gerą mokinių savijautą mokykloje, kūrimas.
Olweus patyčių prevencijos programos kokybės užtikrinimo sistemos planas 2021–2022 m.m.
2022-23 mokslo metų mokyklos prioritetas – pozityvios emocinės aplinkos, lemiančios gerą kiekvieno mokinio savijautą mokykloje, kūrimas.
Olweus patyčių prevencijos programos kokybės užtikrinimo sistemos planas 2022–2023 m.m.
Mokykloje mes laikomės Keturių prieš patyčias nukreiptų taisyklių:
- 1 taisyklė – mes nesityčiosime iš kitų;
- 2 taisyklė – mes stengsimės padėti tiems, iš kurių tyčiojasi kiti;
- 3 taisyklė – mes stengsimės bendrauti su tais, kurie yra atstumti;
- 4 taisyklė – jei sužinosime, kad iš ko nors tyčiojamasi, mes apie tai pranešime suaugusiems mokykloje arba namuose.
Kaip veikia mokykloje Olweus patyčių prevencijos programa?
- visas mokyklos personalas nuolat mokosi atpažinti, pastebėti patyčias ir tinkamai į jas reaguoti. Įtraukiami mokiniai ir jų tėvai;
- pertvarkoma mokyklos aplinka ir kuriama pozityvi emocinė aplinka, kad sumažėtų galimybės ne tik patyčioms, bet ir kitam nepriimtinam elgesiui;
- nuolat stebimos pavojingos vietos mokykloje ir pagal tai koreguojamas mokytojų budėjimas;
- pagal Olweus programą tobulinama priežiūros sistema mokykloje – „Mokinių skatinimo ir nuobaudų skyrimo tvarka“, „Informavimo apie patyčias bei netinkamą elgesį ir reagavimo tvarka“ – „OPPP drausminimo kopetėlės”, pildomas „Taisyklių pažeidimų registravimo žurnalas“;
- individualiai dirbama su mokiniais, dalyvavusiais patyčių situacijoje;
- vedamos teminės klasės valandėlės, nukreiptos prieš patyčias, ugdomi bendravimo ir bendradarbiavimo įgūdžiai, organizuojami renginiai, ugdantys emocinį intelektą, lemiantys gerą mokinių savijautą mokykloje.
Jei Tu patiri ar pastebi patyčias – nelik abejingas, netylėk – kreipkis į auklėtoją, mokytojus ar kitus suaugusius mokykloje, pasikalbėk su tėvais ar kitais suaugusiais, kuriais pasitiki.
Informacija tėvams ir globėjams
- Kaip sužinoti, kad iš Jūsų vaiko tyčiojasi kiti?
- Ką turėtumėte daryti, jei manote, jog iš Jūsų vaiko tyčiojamasi?
- Kaip reikėtų elgtis, jei Jūsų vaikas tyčiojasi iš kitų?
- O jei Jūsų vaikas nedalyvauja patyčiose?
Atsakymus į šiuos klausimus galite rasti šiose rekomendacijose: Rekomendacijos
Jei Jūsų vaikas susidūrė su patyčių situacija – svarbu neslėpti.
Kreipkitės į klasės vadovą, mokyklos specialistus – socialinę pedagogę, psichologę, sveikatos priežiūros specialistę, administraciją.